Irkut MC-21 (Yak-242). Rosyjski samolot pasażerski

Wydarzenia w Polsce i na Świecie

Irkut MC-21 (Yak-242). Rosyjski samolot pasażerski

Postprzez dziubek » 19 czerwca 2016, 12:11

Irkut MC-21/Jak-242. Następca wysłużonego Tu-154

Projekt Irkuta MC-21 powstał na prochach niezrealizowanego projektu dwusilnikowego samolotu Yak-242 budowanego na bazie Jaka-42. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych rozpoczęła pojawiać się potrzeba znalezienia następcy dla wysłużonych Tupolewów 134 i154. Maszyny te coraz bardziej odstawały od zachodnich rywali pod względem osiągów, komfortu podróży a przede wszystkim ekonomiki (najlepszym tego dowodem jest fakt, że dziś mają zakaz wykonywania komercyjnych operacji ze względu na ograniczenia hałasowe).

Projekt ten (podobnie jak kilka innych realizowanych w tamtych czasach) wydawał się bardzo trudny dla rosyjskiego przemysłu targanego jeszcze problemami po transformacji. Biuro Yakolewa projekt ten na jakiś czas wstrzymało, by w 2003 roku ogłosić, że jego ponowną realizacją zajmą się zakłady lotnicze Irkut. Te ochrzciły samolot nazwą "MC-21", oznaczającą "Magistralny Samolyot 21 veka", a więc "liniowiec XXI wieku". Kilka lat temu pojawiły się niepotwierdzone plotki, jakoby samolot przed wejściem do produkcji seryjnej miał zmienić swoją nazwę na Yak-242 (nawiązując w ten sposób do pierwowzoru). Zmiana nazwy na tym stopniu realizacji byłaby jednak nieco dziwna i bardzo możliwe, że skończy się po prostu na "MC-21".
Foto: Materiały prasowe

Do chwili obecnej projekt pochłonął około 165 miliardów rubli (dziś jest to odpowiednik 2,5 mld dolarów, ale koszt ten może być wyższy ze względu na znaczny spadek wartości rubla w ostatnich latach). Dla porównania koszt programu A350 XWB (a więc znacznie większego samolotu i droższego w opracowaniu, ale realizowanego w podobnym czasie) to około 15 mld dolarów.

Rosyjski liniowiec wzorowany na zachodnich rozwiązaniach

Konstrukcja nie odbiega od technologicznych trendów branży i wykonana jest nawet w 45 proc. z materiałów kompozytowych. Ograniczone możliwości produkcyjne fabryki Irkut spowodowały, że część zadań powierzono zewnętrznym wykonawcom: w tym fabryce Suchoja, która produkować będzie kompozytowe skrzydła MC-21. W dopracowaniu aerodynamicznych aspektów samolotu wykorzystano doświadczenia Centralnego Instytutu Aerodynamiki i Hydrodynamiki w Moskwie. Za dostarczenie nowoczesnych rozwiązań awioniki (elektroniki pokładowej) opowiadać będą lokalne przedsiębiorstwa wspierane doświadczeniami zachodnich firm (m.in. Rockwell Collins, który współtworzył aparaturę odbiorczą dla misji księżycowych Apollo). Producent od początku procesu projektowego dbał o to, aby jego przyszłe dziecko było przygotowane do certyfikacji przez FAA (amerykański organ nadzoru lotniczego) oraz EASĘ (jego europejski odpowiednik).

Mimo tego, że MC-21 to samolot wąskokadłubowy, to szerokość jego kadłuba jest o 12 cm większa niż w przypadku Airbusa A320 i aż 28 cm Boeinga 737. Producent twierdzi, że daje to unikalną w tej kategorii możliwość jednoczesnego zmieszczenia się w alejce dwóch osób naraz, co znacznie ułatwiła i skraca czas boardingu. Dla nisko kosztowych linii lotniczych każda minuta oszczędzona podczas przygotowania samolotu do ponownego lotu przekłada się na oszczędności – szeroka alejka mogłaby ograniczyć "zatory" podczas załadunku bagażu podręcznego, które często mają miejsce. W efekcie czas całego procesu skróciłby się a samolot, byłby szybciej gotowy do odbycia ponownego lotu.

Za dostarczenie silników odpowiadać będzie rosyjska firma Aviadvigatel, a w opcji dla zachodnich klientów dostępne będą dodatkowo silniki PW1000G firmy Pratt & Whitney (zasilają one m.in nowego Airbusa A320neo oraz Bombardiery serii E-Jet E2). Prędkości i maksymalny pułap maszyny nie są jeszcze znane, ale nie powinny one odbiegać od tych osiąganych przez rywali, a więc około 850 km/h (odpowiednik liczby Macha ~0.8).

Wąskokadłubowiec, który może przewieźć nawet 230 pasażerów

Pierwotnie samolot miał być dostępny w czterech wersjach oznaczonych numerami 100, 200, 300 i 400. Wraz z rosnącym numerem, wzrastała wielkość samolotu oraz jego pojemność. W późniejszym terminie zdecydowano się zrezygnować z najmniejszej wersji MC-21-100, ze względu produkowany i rozwijany obecnie projekt samolotu Suchoj SuperJet 100/130, dla którego byłby bratobójczą na rosyjskim rynku konkurencją.
Foto: Materiały prasowe

Największym zainteresowaniem cieszyć się będą zapewne wersje 200 i 300, przewożące odpowiednio do 176 i 211 pasażerów. Zasięg obydwu tych modeli to mnie więcej 6000 kilometrów, a maksymalna masa startowa to od 72 do 79 ton. Będą więc to rywale dla samolotów Airbus A320 oraz Boeing 737-800.

Ostania wersja, MS-21-400 mogłaby zabrać na pokład nawet 230 pasażerów, co oznacza, że byłaby to konkurencja dla Boeinga 737 serii 900 oraz Airbusa A321. Przy deklarowanym zasięgu 5500 km (a nawet 6000 km w krótszych wersjach) w grę wchodziłoby nawet wykonywanie tym samolotem połączeń transatlantyckich, pod warunkiem uzyskania przez producenta odpowiedniego certyfikatu ETOPS. Jej masa to aż 87,2 ton i napędzana jest najmocniejszą wersją rosyjskich silników Avidvigatel PD-14M o ciągu 153 kN.

Irkut MC-21 trafi nie tylko do rosyjskich przewoźników. Zainteresowane także zachodnie linie

Portfel zamówień na tę maszynę jest (jak na wschodnie konstrukcje) zadziwiająco bogaty. W tej chwili zamówiono w sumie 242 maszyny, a kolejne 88 jest w opcji (oznacza to, że linia lotnicza nie jest w stanie potwierdzić zakupu, ale w razie zdecydowania się otrzyma dodatkowe maszyny w wyznaczonym czasie i po ustalonej pierwotnie cenie). Tak dobrego startu nie miał nawet Suchoj Superjet 100. Większość zamówień pochodzi oczywiście z Rosji, ale wśród klientów znajdą się także linie i firmy leasingowe z Azerbejdżanu, Egiptu czy Malezji.

Koszt jednego egzemplarza MC-21 serii 200 to około 72 mln dolarów. Porównywalny "na papierku" Airbus A320neo kosztuje około 105 mln dolarów, a będący w trakcie testów Boeing 737-8 MAX około 110 mln dolarów. Oczywiście zbyt wcześnie, aby próbować porównywać cenę tych maszyn, bo MC-21 nie odbył jeszcze żadnego lotu, a do czasu rozpoczęcia seryjnej produkcji jego cena może się zmienić. Wszystko wskazuje jednak na to, że mocną argumentem producenta będzie atrakcyjna cena.

Na chwilę obecną zaprezentowano pierwszy i jedyny skompletowany egzemplarz, który poddany zostanie m.in. testom w locie. Te będą podstawą do uzyskania certyfikacji i dopuszczenia do lotów komercyjnych. Ten proces powinien zakończyć się w okolicach 2018 roku i wtedy właśnie pierwsze samoloty Irkut MC-21 trafią do przewoźników. Wcześniej jednak musi odbyć się pierwszy lot maszyny, który powinien odbyć się w przyszłym roku.

źródło: Onet Technologie
Obrazek
dziubek
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 119
Dołączył(a): 20 marca 2012, 23:10

Powrót do Lotnictwo cywilne...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron