VATSIM - pomoc

Dyskusje o wszystkim i o niczym

VATSIM - pomoc

Postprzez danio017 » 14 września 2010, 17:13

Cześć!
Nie wiedziałem gdzie to wrzucić więc wrzucam do Hyde Parku :D
Zamierzam zacząć latać na VATSIMie, i mam parę pytań odnośnie poruszania się w przestrzeni kontrolowanej:
1. Na czym polegają SID i STAR (wiem że to procedury odlotowe i dolotowe)
2. Czy w TMA Kraków obowiązują tego rodzaju procedury (chodzi mi głównie o nasze EPKT)
3. W jaki sposób wykonać "Direct to... (np. NUMBA) po starcie, czy te punkty nawigacyjne posiadają jakieś swoje częstotliwości?
Z góry dziękuję za pomoc :mrgreen:
danio017
 

Re: VATSIM - pomoc

Postprzez Szymon » 15 września 2010, 08:40

Musisz to sam zajarzyć, bo ciężko tak tłumaczyć. SID/STAR to po prostu "scieżki" odlotowe/dolotowe lotnisk poukładane po jakichś punktach. Samolot dostaje jakiegoś tam STARa i leci tą określoną ścieżką, wykonując odpowiednie zakręty i manewry, aż do wyjścia na prostą.

Tutaj widać załadowane proste SIDy:
http://www.airliners.net/photo/Lauda-Ai ... 0271398/L/
http://www.airliners.net/photo/Impulse- ... 0108973/L/

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_I ... _Departure
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_t ... ival_route
http://heading.pata.pl/
http://aviation.home.pl/

EPKT nie ma SID/STAR, bo nie są potrzebne przy tak małym ruchu. Procedury takie posiada Warszawa i nie wiem, czy w końcu wprowadzili też STAR w Krakowie, bo kiedyś były o tym tematy.

A co do punktów typu NUMBA, BABKO itp., to są to tzw. fixy i istnieją jedynie "wirtualnie" na mapach i w pamięciach komputerów, jest to po prostu jakiś punkt w terenie (czasami coś charakterystycznego) posiadający swoje współrzędne geograficzne i w oparciu o te współrzędne się lata, więc musisz mieć w samolocie jakiś przyrząd operujący współrzędnymi geograficznymi (kiedyś INS, dzisiaj GPS).

Częstotliwości posiadają jedynie radiolatarnie (VOR i NDB) i są to prawdziwe, fizyczne nadajniki ustawione gdzieś tam w terenie.
Szymon
 

Re: VATSIM - pomoc

Postprzez danio017 » 15 września 2010, 14:36

Dzięki serdeczne :mrgreen: Przewałkuję to zaraz

Co do fixów to wiedziałem tylko że są to wirtualne punkty (u nas wieża kościoła w Zendku to chyba November) ale nie wiedziałem jak na to wziąć namiar =)
Pobawię się z GPSem, zobaczymy. Oczywiście VOR i NDB znam, są to podstawowe podstawy nawigacji bez których znajomości nie da się latać na VATSIMie.
Zdaję sobie sprawę co to jest VATSIM więc nigdy nie zasiadł bym do lotu online bez odpowiedniego poziomu wiedzy :mrgreen:
danio017
 

Re: VATSIM - pomoc

Postprzez Szymon » 15 września 2010, 16:30

Tylko nie myl fixów (np. ten NUMBA) z punktami VFR (np. November) - punkty VFR znajdują się zwykle w okolicy lotnisk i powstały, żeby ułatwić nawigację małemu lotnictwu latającemu VFR i uporządkować trochę ten ruch. Lecąc jakąś, powiedzmy, C152 zgłaszasz przelot przed granicą danego CTR wieży tegoż lotniska, a oni Cię proszą, żebyś leciał np. na zachód od lotniska do punktu Echo i następnie wrócił na swoją trasę - robisz to patrząc za okno i na mapę, na której masz narysowaną trasę przelotu - wypatrujesz tego, dajmy na to, kościoła i lecisz w jego kierunku. Fixy są używane głównie przez ruch IFR i mimo, że np. punkt BABKO oznacza Babią Górę, to żaden pilot Wizza nie wypatruje tej góry przez okno ;), tylko klika "direct BABKO" w FMGS (FMC w Boeingu) i samolot tam się kieruje.
Szymon
 

Re: VATSIM - pomoc

Postprzez danio017 » 16 września 2010, 16:03

No tak - znowu namieszałem :mrgreen:
Faktycznie fixy to nie np. November (często przecież słychać na skanerze np: Sierra November Sierra prosimy o zgodę o przejście przez wasz CTR. Katowice Tower Zrozumiałem, zgoda na przejście przez CTR Pyrzowice, wylot przez November, zgłoście nad punktem, SNS)

NUMBA i GUPKO czyli te najczęściej używane przy starcie z EPKT jak sprawdziłem na mapie RNAV są na zachód od EPKT i to na nie biorę direct to :)
Dzięki :D

Aha, na FSXowskich maszynach (ja latam na 738 ale na innych też nie) FMC nie jest aktywny i w żaden sposób nie da się go uruchomić. Przy bardziej skomplikowanych trasach ustawiam trasę na GPSie na zasadzie wklepywania Way Pointów (co można traktować jako fixy) i latania po różowej lini :D
Oczywiście zwykle nie jest to potrzebne bo FSX sam zapewnia kontrolę ruchu która podaje mi kurs przez kolejne fazy lotu :wink:
danio017
 

Re: VATSIM - pomoc

Postprzez Szymon » 16 września 2010, 20:28

danio017 napisał(a):na zasadzie wklepywania Way Pointów (co można traktować jako fixy)

Jeśli wklepujesz punkty typu SKAVI, VEBEX itp., to są to właśnie fixy - nie ma znaczenia, czy wbijasz to w FMC, czy w GPS - fix to fix. Generalnie te podstawowe samoloty z FSa są dość mocno ograniczone pod względem awioniki - w prawdziwym Boeingu nie masz w kokpicie jakiegoś tam GPSa Garmina - dane wklepujesz do FMC poprzez CDU, trasa jest wyświetlana na HSI w postaci różowej (kolor magenta, nie wiem jak to po naszemu) linii, a autopiloty prowadzą samolot w trybach LNAV/VNAV. Aktualne dane nawigacyjne oparte są na IRSach, czyli żyroskopowym systemie inercyjnym. Jak już chcesz się opierać na tym FSowym GPSie, to jest tam chyba jakiś Flight Planner, który potem ładuje całą trasę do GPSa i nie trzeba nic wpisywać ręcznie, autopilot też z tą trasą później gra (a przynajmniej tak było w FS2004).
Szymon
 


Powrót do Hyde Park

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron