Przyszłość EPKT

Nowe połączenia, rozbudowa i planowane inwestycje

Przyszłość EPKT

Postprzez Jaca_EPKT » 10 maja 2010, 18:48

czytaliście Dziennik Zachodni !? TO CHYBA JUŻ NIE ŻARTY !
"W piątek wieczorem z lotniska w Pyrzowicach odleciał ostatni samolot do włoskiej Pizy. Nie polecimy stąd już także do Bergen i Hamburga. Skąd tak nagłe cięcia połączeń? Bo linie Wizz Air, które je obsługiwały, żądają obniżenia opłat za korzystanie z lotniska.

Nie możemy działać poniżej kosztów - odpowiada Cezary Orzech, rzecznik portu. Zaznacza, że Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem, prowadzi rozmowy z przewoźnikiem. Zamieszanie odbija się jednak na pasażerach.

To miał być dobry rok dla portu po kryzysowym 2009. Przewoźnicy przymierzali się do uruchomienia nowych połączeń. Do czasu. W kwietniu przez pył wulkaniczny znad Islandii wstrzymano ruch lotniczy nad Europą i pozamykano lotniska. W Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Pyrzowicach wyliczyli, że islandzka chmura pyłu (od 15 do 20 kwietnia lotnisko było nieczynne) kosztowała port 800 tys. zł i stratę ok. 35 tys. pasażerów (ruch pasażerski wyniósł w kwietniu 140 tys. 981 osób, a to o 15 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu zeszłego roku). I tak już kiepskie nastroje w GTL dodatkowo popsuła decyzja największego latającego z Pyrzowic przewoźnika - linii Wizz Air - o zawieszeniu dopiero co uruchomionych połączeń. A cięć będzie więcej - mniej połączeń na trasach do Duesseldorfu, Wenecji, Bolonii oraz Liverpoolu i ograniczenie rozwoju bazy na Śląsku. Chyba że GTL się ugnie i opłaty obniży. - Obecny poziom opłat nie pozwala nam się rozwijać, co więcej, w tej chwili sprawia, że trudno jest nam nawet utrzymać aktualny poziom ruchu - mówi Natasza Kazmer, dyrektor ds. komunikacji w Wizz Air. W GTL rozkładają ręce. Nad Pyrzowice nadciągnęły czarne chmury - oceniają specjaliści. - Co prawda przewoźników na rynku nie brakuje i kiedy jedna linia odchodzi, znajdują się inne. Ale o tzw. przewoźników niskokosztowych trudniej. Tych dużych jest na świecie niewielu, trudno się spodziewać, że inne giganty wkroczą do Katowic czy Krakowa - ocenia Katarzyna Krasnodębska, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Rok 2010 miał być dobrym rokiem dla portu w Pyrzowicach i całego lotnictwa cywilnego. Po kryzysowym 2009 niewielu jeszcze liczyło na boom, ale na zrównoważony rozwój i wzrost liczby pasażerów, owszem. Przewoźnicy przymierzali się do uruchomienia nowych połączeń. Ale w kwietniu przez pył wulkaniczny znad Islandii wstrzymano ruch lotniczy nad Europą i pozamykano lotniska. Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach ta chmura kosztowała 800 tys. zł i utratę ok. 35 tys. pasażerów. I tak już kiepskie nastroje w Górnośląskim Towarzystwie Lotniczym, które zarządza portem, dodatkowo popsuła decyzja największego latającego z Pyrzowic przewoźnika - Wizz Air - o zawieszeniu dopiero co uruchomionych połączeń do norweskiego Bergen, włoskiej Pizy i niemieckiej Lubeki. Wizz Air domaga się obniżenia opłat za korzystanie z lotniska, zapowiada ograniczenie połączeń na trasach do Dusseldorfu, Wenecji, Bolonii oraz Liverpoolu i zahamowanie rozwoju bazy na Śląsku.

Żądania Wizz Air są jak kubeł zimnej wody dla zarządu GTL, bo dotąd mogło się wydawać, że współpraca przebiega modelowo. To u nas powstała pierwsza w Europie baza Wizz Air i to stąd w 2004 r. wystartował pierwszy samolot w różowo-fioletowo-białych barwach. Pierwszy lot odbył się do Londynu. W ubiegłym roku w katowickim porcie linia świętowała swoje piąte urodziny. Teraz nie ma mowy o sentymentach. - Podczas gdy wysokie opłaty w Katowicach nie pozwalają nam na dalszy rozwój na tym lotnisku, dostrzegliśmy potencjał w uruchomieniu kolejnych tras z innych lotnisk i przeniesieniu naszych możliwości przewozowych właśnie tam - ostrzega Natasza Kazmer, dyrektor ds. komunikacji w Wizz Air.

GTL mówi, że chce z przewoźnikiem rozmawiać, ale niekoniecznie obniżać opłaty. Chce za to szukać nowych przewoźników. Delegacja Towarzystwa wylatuje dziś na targi lotnicze do Tuluzy, gdzie mają być prowadzone rozmowy z liniami lotniczymi.

Tymczasem w piątek po godz. 18 odleciał z Pyrzowic ostatni samolot do Pizy. Na pokład wsiedli między innymi Oktawian i Edyta. We Włoszech spędzą jedenaście dni. Do Pyrzowic przyjechali z… Radomia. - Wyliczyliśmy, że stąd będzie najtaniej - mówił Oktawian. Przejechali PKS-em prawie 300 km, wysiedli w Katowicach i dojechali na lotnisko taksówką. Za bilety do Pizy i z powrotem zapłacili 700 zł. W międzyczasie Wizz Air podjął decyzję o zawieszeniu połączenia. - Dostałem na konto zwrot pieniędzy za bilety powrotne. Zadzwoniłem, żeby to wyjaśnić i okazało się, że wrócić możemy, ale z lotniska Forli i wylądujemy na Okęciu, a nie w Pyrzowicach - relacjonował Oktawian.

- Dostałem e-maila z informacją, żebym wybrał sobie lot do innego miasta - mówi z kolei pan Krzysztof, który za tydzień miał lecieć do Lubeki. Nie zdążył, bo Wizz Air zlikwidował to połączenie. Ostatni lot był w ubiegłym tygodniu.

Pesymistyczny scenariusz, w którym GTL nie dogada się z węgierskim przewoźnikiem i ten postawi na inny port, oznacza utratę przez Pyrzowice nie tylko pasażerów, ale i pozycji lidera wśród portów regionalnych w kraju. Obecnie Wizz Air jest monopolistą w katowickim porcie. Do czasu zawieszenia trzech połączeń, latał stąd na 25 trasach (w sumie można z Pyrzowic polecieć w 38 kierunkach, z połączeniami czarterowymi to ok. 50 tras). Tylko w ubiegłym roku przewiózł z i do Katowic 1,3 mln pasażerów, a wedle szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego całkowity ruch pasażerski w Pyrzowicach wyniósł w 2009 r. 2,3 mln osób. Ze śląskiego lotniska regularnie lata obecnie tylko czterech przewoźników: polski LOT i zagraniczne: Lufthansa, Ryanair i Wizz Air. Dla porównania, pasażerskie przewozy do i z Warszawy oferuje 29 obcych przewoźników. Drugim portem lotniczym pod względem ilości operujących przewoźników jest Kraków - przewozy regularne oferuje 13 zagranicznych przewoźników.

4 maja Wizz Air poinformował, że od 12 czerwca będzie latał z Wrocławia do Bourgas, a od 13 czerwca z Gdańska rusza trasa do Tampere i Barcelony. Do tego dochodzi jeszcze piąta w Polsce baza Wizz Air, uruchomiona w marcu we Wrocławiu, w której na razie stacjonuje jeden różowy Airbus 320.

W GTL twierdzą jednak, że nie jest najgorzej. - Od 1 czerwca LOT będzie latał z Katowic przez cały tydzień, trzy razy dziennie. Dotychczas było jedno połączenie w tygodniu. Uruchomi tu także swoją bazę. Bardzo dobrze ma się połączenie cargo z Kanadą. Coraz lepiej rozwijają się też czartery, mamy połączenia między innymi do Tel Awiwu i Dubaju - wylicza Cezary Orzech, rzecznik portu. Mimo niepewnej sytuacji w MPL nie będzie ukłonu w stronę pasażerów, których zbulwersowała niedawna decyzja o skróceniu czasu bezpłatnego postoju na parkingu przy lotnisku - z 15 minut do zaledwie 5. To nie wystarcza na wyprowadzenie rodziny z samochodu, a co dopiero wypakowanie walizek. Od szóstej minuty za postój płaci się 7 zł. - Zarząd nie przewiduje w tym temacie żadnych zmian - ucina temat Orzech.

Problemy z dojazdem

Choć na lotnisko w Pyrzowicach można dojechać bezpłatną trasą S1, problem jest z komunikacją publiczną.

Wciąż nie wiadomo, kiedy uruchomione zostanie połączenie kolejowe Katowice-Pyrzowice. Tymczasem do portu lotniczego w Balicach z centrum Krakowa pociągiem można już dojechać od maja 2006. Wrocławskie lotnisko też będzie miało swoją linię kolejową, łączącą je z dworcem PKP w centrum. Gotowe jest 10 km linii. Trzeba wybudować 4 km torów do lotniska oraz stację Nowy Port Lotniczy.

Inwestycja, warta 50 mln zł, ma się zakończyć przed Euro 2012. Przejazd pociągiem z lotniska do centrum miasta zajmie pasażerom 15-20 minut.

Kto największy

2,3 mln pasażerów skorzystało w 2009 roku z lotniska w Pyrzowicach

8,3 mln ludzi latało do i z Okęcia, naszego największego portu

2,6 mln osób - to wynik naszego konkurenta z Balic

1,3 mln osób skorzystało z kolei z lotniska wrocławskiego

Pyrzowice tracą skrzydła c.d. str. 3 - Katowice - Naszemiasto.pl "
Jaca_EPKT
 

Postprzez lyly » 10 maja 2010, 19:15

No to pięknie... Inne lotniska się rozwijają w 'zastraszającym' tempie a nasze stoi w miejscu-ba, nawet się cofa! Przykre... :evil:
lyly
 

Postprzez yarecki » 11 maja 2010, 08:54

Jaca_EPKT, to normlana praktyka linii lotniczych... Okęcie się nie ugięło, jak chcę lecieć taniej do angolowni, muszę jechać do Krakowa :(
Yarecki

                    |
    -===X==(0)==X===-
             '      "       '
http://www.gallery.skyspotting.net/kolekcja/0/13/yarecki.html
* skaner RadioShack 164 * Canon 50D * trochę szkieł
Avatar użytkownika
yarecki
 
Posty: 262
Dołączył(a): 25 listopada 2009, 15:41
Lokalizacja: Warszawa-EPWA

Postprzez Jaca_EPKT » 11 maja 2010, 13:45

Wiem , że normalne działanie . Monopolista , w tym przypadku Wizzair wykorzystuje swoja pozycję i dyktuje warunki . W zeszłym roku " odleciał " Germanwigs . Dostali lepsze dopłaty od Małopolski . Gdyby "odleciał " jeszcze Wizz - cóż pozostanie ?! Zarząd GTL-u nie ma się już za bardzo czym pochwalić . Nie pozyskali nowych linii . Czy źle działa marketing ? Na bardzo drobnym przykładzie pomocy spotterom - nie robi nic ! Obiecuje identyfikatory , wycieczki po płycie ( w tym wycieczkę już "odpracowaną" za zorganizowanie wystawy w zeszłym roku ) . Pytam Pana Adamczyka na facebookowej stronie lotniska - co z naszą wycieczką po płycie - A ON MILCZY !
Ile razy jeszcze Snicers będzie musiał dzwonić do Kierownika Pionu Ochrony i pytać o identyfikatory ?! Papiery złożone pół roku temu . Po prostu tutaj ktoś nas lekceważy . A my im robimy marketing news'ami w sieci i zdjęciami .
Jaca_EPKT
 

Postprzez lyly » 11 maja 2010, 20:58

Szkoda gadać... Patrząc na rozwijające się w szybkim tempie Rębiechowo, gdzie przylatuje m.in. Air Berlin czy Easy Jet, serce aż boli... :sad:
lyly
 

Postprzez kbamm » 17 maja 2010, 12:19

Pojęcie kryzys i ta cała histeria wokół tej islandzkiej chmury jest już tak naciągnięte, że gdyby to wszystko przełożyć na nasze życie osobiste, z pewnością człowiek musiałby już sobie conajmniej 5 razy strzelić w łeb. Większość z nas, jakby zapomniała, albo nie wiedziała, że mamy lata tłuste i chude. Cały czas nie możemy ostro piąć się do góry, czasami trzeba trochę zwolnić, a nawet przystopować. Tylko na miłość Boską nie nazywajmy zaraz tego kryzysem.
A swoją drogą, Wizzair nikomu nie robi żadnej łaski. Jeżeli uważa, że EPKT jest dla niego za drogie, to choćby jutro niech się stąd wynosi i założy sobie nową bazę gdzieś na rumuńskim, albo bułgarskim zadupiu. Na jego miejsce przyjdą inni, tylko nie pytajcie mnie jakie, bo nie jestem członkiem Zarządu GTL. Ale wiem jedno: Aglomeracja Śląska jest niezłym kąskiem dla wielu, wielu linii lotniczych.
Zatem moi Drodzy NIE DAJMY SIĘ ZWARIOWAĆ.
Avatar użytkownika
kbamm
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 258
Dołączył(a): 26 lipca 2007, 07:27
Lokalizacja: Katowice

Postprzez GTL_SA » 24 maja 2010, 20:59

Witam,

Za zaległą wycieczkę sypię głowę popiołem i to zaniedbanie w najbliższej przyszłości naprawimy (odsyłam do sąsiedniego wątku). W kwestii Waszych identyfikatorów tak się składa że o pomoc do marketingu nikt się nie zgłosił, a temat można było popchnąć już dawno temu. Teraz jest wymiana prawie 1500 identyfikatorów, bo kończy się ich okres ważności z dniem 31 maja, więc Panie od przepustek mają dużo pracy. Postaram się jednak temat popchnąć.
Dla przypomnienia bo część z Was zna te namiary, mój email. padamczyk@gtl.com.pl, komórka +48 668 819 902.

Pozdrawiam
Piotr Adamczyk
Dział Marketingu GTL SA
Pozdrawiam
Piotr Adamczyk
Dział marketingu
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA
Avatar użytkownika
GTL_SA
EPKT Sypmatyk
 
Posty: 17
Dołączył(a): 6 grudnia 2009, 21:57
Lokalizacja: Katowice


Powrót do Lotnisko Katowice-Pyrzowice

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron