Trzy nowe linie wylecą wiosną z Pyrzowic
Tomasz Głogowski 2007-12-12, ostatnia aktualizacja 2007-12-12 20:53
Nowi tani przewoźnicy pojawią się w Pyrzowicach najprawdopodobniej od kwietnia 2008 roku, gdy wchodzi w życie nowy rozkład lotów.
Dziś z Pyrzowic, oprócz LOT-u i Lufthansy, latają trzej tani przewoźnicy: węgierski Wizz Air, polski Centralwings oraz irlandzki Ryanair. W przyszłym roku mają dołączyć do nich trzej nowi tani przewoźnicy. Negocjacje są na finiszu, pozostało ustalenie tylko ostatnich szczegółów. Do czasu podpisania umowy Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze nie chce jednak zdradzić ich nazw.
- Taki warunek postawiły same linie lotnicze. Obowiązuje nas tajemnica handlowa - mówi Cezary Orzech, rzecznik GTL-u, spółki zarządzającej portem. Wiadomo jedynie, że wśród zainteresowanych jest jedna z niemieckich linii lotniczych.
W tym roku z lotniska w Pyrzowicach skorzystało już 1 mln 910 tys. pasażerów. Plany przewidywały, że do końca 2007 roku będzą to dwa miliony pasażerów, więc do rekordu brakuje jeszcze 90 tys. Przed nami jednak najbardziej gorący czas w lotnictwie pasażerskim: święta Bożego Narodzenia. - Liczymy, że 28 lub 29 grudnia na lotnisku powitamy dwumilionowego pasażera. Jeżeli nie, to nikt nie będzie robił z tego tragedii. Z Pyrzowic i tak skorzysta o 550 tys. osób więcej niż w 2006 roku - przekonuje Orzech.
Liczby mają jednak znaczenie, bo GTL szykuje się do budowy nowego, trzeciego już terminalu pasażerskiego oraz drugiego pasa startowego. Na ten cel lotnisko ma otrzymać z unijnego funduszu Infrastruktura i Środowisko prawie 50 mln euro. Gdy dojdzie do tego wkład własny GTL-u, który nie może być mniejszy niż 50 proc. wartości inwestycji, spółka będzie miała do dyspozycji co najmniej 340 mln zł. Nowy terminal ma być gotowy za pięć lat. Gdy powstanie, lotnisko będzie zdolne przyjąć prawie dziewięć milionów pasażerów rocznie.
Kilka dni temu Pyrzowice, jako jedyne lotnisko w kraju, dostały 810 tys. euro dotacji z unijnego funduszu TEN-T. Pieniądze zostaną przeznaczone na stworzenie planów rozbudowy portu.
Wciąż pozostaje jednak pytanie, jak długo liczba pasażerów będzie rosła i czy terminale nie będą świecić pustkami - Nie ma takiego zagrożenia. Liczba pasażerów będzie rosła, bo oprócz nowych linii co roku będą pojawiać się nowe kierunki uruchamiane przez przewoźników, którzy już u nas działają - przekonuje Orzech.
W tym roku Wizz Air uruchomił 10 nowych kierunków, a Ryanair - dwa. Nie spisał się jedynie Centralwings, który nie rozbudowuje siatki połączeń z Katowic, koncentrując się raczej na lotach czarterowych. Być może zmieni się to w 2008 roku, bo należący w całości do LOT-u przewoźnik zapowiada nową strategię.
Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
Nieoficjalnie mówi się, że już wkrótce na katowickim lotnisku pojawi się kolejna tania linia lotnicza. Ma nią być brytyjski przewoźnik niskokosztowy... easyJet, bmibaby, Jet2.com?
Powrót do Lotnisko Katowice-Pyrzowice
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości