Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Wydarzenia w Polsce i na Świecie

Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez piniool » 25 października 2013, 20:25

W lipcu tego roku (2013) przeprowadzałem wywiad z dowódcą Sił Powietrznych RP, generałem broni pilotem Lechem Majewskim. Zadałem pytania m.in. o stan wyposażenia polskiego lotnictwa bojowego. I miałem również okazję, co od dawna chciałem uczynić, zapytać o samolot myśliwski MiG-29, będący na wyposażeniu polskiego lotnictwa bojowego. Jak długo pozostanie on jeszcze w służbie? Dlaczego zdecydowano się na jego modernizację, co zawsze łączy się z kosztami, a w wypadku nowoczesnego myśliwca, dość sporymi? Tym bardziej, że modyfikacji ulec miała głównie awionika, a to jeden z największych kosztów wyposażenia maszyny bojowej.
Znam ten samolot, choć głównie od strony napędowej i koncepcji konstrukcyjno-aerodynamicznej płatowca, więc mam o nim wyrobione zdanie. Niemniej chciałem usłyszeć opinię osoby, która dowodzi polskim lotnictwem wojskowym. I szczerze mówiąc, wcale nie byłem zaskoczony, gdy od generała Majewskiego usłyszałem jednoznaczną opinię o tej, sprawdzonej w eksploatacji, maszynie.
Na moje pytanie:
Jak Pan Generał ocenia przydatność MiG-29 jako myśliwca? Jak długo ten samolot będzie jeszcze spełniał wymogi współczesnego pola walki?
Generał Majewski odpowiedział krótko i klarownie:
To bardzo dobry, prosty w użytkowaniu i bezpieczny myśliwiec, znakomicie znany naszym pilotom i technikom. Dlatego zdecydowaliśmy się na utrzymanie MiG-ów-29 w naszym arsenale do końca trzeciej dekady XXI wieku. Sądzę, że do tego czasu będą one spełniały swoje zadanie jako maszyny wyspecjalizowane w obronie powietrznej i misjach Air Policing. W 2014 roku właśnie kontyngent złożony z MiG-29 po raz kolejny będzie reprezentował Polskę w misji ochrony przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Będzie to piąty kontyngent Orlik i piąty na MiG-ach-29.
Cóż można więcej dodać? Niewiele...
MiG-29 to myśliwiec frontowy, którego konstrukcja opiera się na zabudowaniu kadłuba wokół integralnego, centralnego zbiornika paliwa. Stanowi on główny element nośny (stąd charakterystyczny kształt całego płatowca). To jedna z tych rosyjskich konstrukcji, rozwijanych poprzez doskonalenie i eksploatowanie znacznie wcześniej przyjętej koncepcji. Dlatego też, pomimo, że MiG-29 zaprojektowany był w pierwszej połowie lat 70. a do służby wchodził stopniowo od początku lat 80., jest to nadal konstrukcja nowoczesna pod względem koncepcji aerodynamicznej.
Napędzają go dwa turbowentylatorowe silniki Klimow RD-33, dysponujące ciągiem 5 040 KG (8300 KG z dopalaczem). Tak więc cały zespół napędowy MiGa-29 dysponuje mocą 10 080 KG, co przy maksymalnej masie startowej 18 500 kg, daje temu myśliwcowi obciążenie mocy na poziomie 1,83, czyli na 1,83 kilograma masy myśliwca przypada 1,0 KG ciągu. Jest to dobry wynik, dający tej maszynie dużą zwrotność.
Konstrukcja jest na tyle mocna i tak dobrze przenosi obciążenia dynamiczne i statyczne, że tylko po niewielkich modyfikacja można było zainstalować w niej silnik i ciągu wektorowanym. Zastosowano modyfikację silnika RD-33 do standardu RD-33MK o ruchomej dyszy wektorującej, a powstałem myśliwcowi nadano nazwę handlową MiG-35.
Decyzja o modernizacji
W pewnym momencie MiG-29 zaczął odstawać od czołówki nowoczesnych myśliwców pod względem wyposażenia awionicznego. Tym bardziej, że Polska weszła w struktury NATO i coraz wyraźniejsza była konieczność dostosowania samolotów do NATO’skich standardów i procedur oraz wprowadzenia zmodyfikowanej technologii (elektroniki). Rozmowy w tej sprawie toczyły się już praktycznie od roku 2008, a między czasie przygotowano wiele opracowań i analiz. Niektóre z nich stwierdzały nawet, że jedną z opcji może być całkowite wycofanie ze służby i zdjęcie ze stanu wszystkich posiadanych przez SP RP samolotów MiG-29, motywując to ich starzejącą się technologią. O ile w przypadku awioniki mogło to być w pewnym zakresie zasadne, o tyle w kwestii konstrukcji płatowca i napędu z pewnością była to opinia przedwczesna. Tym bardziej, że konstrukcja samolotu nadal poddaje się modyfikacjom.
Z tego też powodu zdecydowano o podpisaniu 12 sierpnia 2011 umowy pomiędzy Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Inspektorat Uzbrojenia MON, a Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 S.A.. Zawarta umowa otrzymała numer IU/ 351 /IX – 31 /UZ/NEG/USŁ/Z/ 2011/270, a jej przedmiotem było doposażenie i modernizacja samolotów MiG-29. Wartość kontraktu to 126 mln. Doposażenie w nową awionikę obejmuje wg. umowy łącznie 16 samolotów: 13 maszyn w wersji bojowej i 3 w wersji treningowej dwumiejscowej, MiG-29UB. Okres modernizacji wyznaczono na lata 2011 – 2014, i takie jej przeprowadzenie, aby w późniejszym okresie możliwe było dalsze doposażenie awioniki o systemy Integrator IFF oraz zasobnik FPR. Oprócz tego umowa obejmowała również dostawę pakietu logistycznego (części, agregaty zamienne) i przeprowadzenie szkolenia dla personelu latającego i personelu SIL (Służby Inżynieryjno-Lotniczej).

źrodło: wp.pl
należy do grupy "Miłośników Ognia z Dupy"
Avatar użytkownika
piniool
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 1042
Dołączył(a): 14 kwietnia 2010, 19:31
Lokalizacja: R.S.

Re: Odp: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne mas

Postprzez wojt » 26 października 2013, 17:41

CZytałem na wp były też zdjęcia z opisem co zostało zmienione.
Avatar użytkownika
wojt
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 1022
Dołączył(a): 24 marca 2011, 21:13
Lokalizacja: M.Śl.

Re: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez zicherka » 26 października 2013, 17:47

Przyznam szczeze, ze WP to profi portal lotniczy i informacyjny ;)
FOTO > http://www.zicher.net | Członek grupy: ZŁÖMIORZE.PL http://www.zlomiorze.pl/ | RADAR > http://www.radar.zicher.net
Obrazek
Avatar użytkownika
zicherka
Site Admin
 
Posty: 2140
Dołączył(a): 3 kwietnia 2011, 17:40
Lokalizacja: EPRG

Re: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez piniool » 26 października 2013, 22:00

zicherka napisał(a):Przyznam szczeze, ze WP to profi portal lotniczy i informacyjny ;)

Zicher wiem co masz na myśli ale zawsze będę zamieszczał artykuły o Migach nawet jak będą zamieszczone na pudelku :mrgreen:
należy do grupy "Miłośników Ognia z Dupy"
Avatar użytkownika
piniool
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 1042
Dołączył(a): 14 kwietnia 2010, 19:31
Lokalizacja: R.S.

Re: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez zicherka » 26 października 2013, 22:02

Jezeli tak to spoko :)
FOTO > http://www.zicher.net | Członek grupy: ZŁÖMIORZE.PL http://www.zlomiorze.pl/ | RADAR > http://www.radar.zicher.net
Obrazek
Avatar użytkownika
zicherka
Site Admin
 
Posty: 2140
Dołączył(a): 3 kwietnia 2011, 17:40
Lokalizacja: EPRG

Re: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez Marek_1452 » 27 października 2013, 08:42

To jest dobra wiadomość, bo to jest dobra maszyna. Trzeba ją tylko przystosować do nowych warunków. Cieszę się z takiego obrotu sprawy :D :D :D
Avatar użytkownika
Marek_1452
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 556
Dołączył(a): 23 listopada 2012, 13:03
Lokalizacja: Katowice

Re: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez Marek_1452 » 27 października 2013, 11:45

ZAKRES DOPOSAŻENIA SAMOLOTÓW MiG-29 OBEJMUJE:
1. Zabudowa systemu awioniki obejmującego: - wielofunkcyjny wyświetlacz MFCD 5” X 4” - komputer misji MDP - platformę laserową EGI (INS i GPS z zabudowanym modułem SAASM) - wyświetlacz (panel) UFCP - cyfrowy rejestrator wideo i audio DVR i kamerą CTVS - szynę MIL BUS 1553B i interfejsy INSB-29, AVB-29 i HDB-29 - komputer danych aerodynamicznych ADC z nadajnikiem TOT
2.Zabudowa drugiej radiostacji 2-zakresowej UHF/VHF z systemem HQ I/II i SATURN wraz z nowym pulpitem PS-COM-01 radiostacji R-862
3.Zabudowa instalacji pod zasobnik FPR (opcja)
4.Wyposażenie użytkowników doposażonych samolotów MiG-29 w system planowania misji MPS (Briefing) i analizy polotowej DBRS (Debriefing)

ZABUDOWA WYŚWIETLACZA MFCD I KOMPUTERA MISJI MDP
KORZYŚCI Z ZABUDOWY:
•Przejrzysty i czytelny sposób zobrazowań
•Praca w trybie MAPA z punktami trasy
•Praca w trybie TST (sytuacja taktyczna)
•Dubler istniejącego celownika (IŁS-31)
•Zobrazowanie procedur standardowych i awaryjnych
•Wyliczanie tras lotów i współpraca z SAU w trybie automatycznym
•Możliwość zmiany zobrazowań i konfiguracji systemu poprzez zmianę oprogramowania.

ZABUDOWA PLATFORMY EGI (INS+GPS), SYSTEMU DVR, WYŚWIETLACZA UFCP
KORZYŚCI Z ZABUDOWY:
•Zwiększenie precyzji nawigacji poprzez zastosowanie laserowej platformy INS korygowanej przez GPS wyposażonym w moduł SAASM umożliwiającym wykonywania zadań w rejonie gdzie dokładność ogólnodostępnych GPS została celowo zakłócona .
•Zastąpienie podstawowej platformy konwencjonalnej z systemu C-050 platformą laserową
•Wprowadzanie danych za pomocą DVR (plany lotów, pomoce nawigacyjne, środki bojowe) lub ręcznie przez pilota, zmiana w trakcie lotu
•Rejestracja obrazów video z HUD-a (IŁS-31) i MFCD oraz sygnałów audio
•Centralne sterowanie i zarządzanie zabudowanymi urządzeniami, wprowadzanie danych do systemu za pomocą UFCP

ZABUDOWA RADIOSTACJI UHF/VHF
KORZYŚCI Z ZABUDOWY:
•Zwiększenie odporności na zakłócanie korespondencji radiowej
•System kodowania HQ I/II i SATURN
•Rozszerzony zakres częstotliwości 30 – 400MHz
•Zmiana sposobu kodowania za pomocą tylko zmiany oprogramowania
•Skok częstotliwości: 8,33kHz i 25 kHz

ZALETY DOPOSAŻENIA SAMOLOTÓW MIG-29
•Poprawa komfortu pracy pilota poprzez możliwość sterowania pracą systemów za pomocą UFCP i MFCD
•Zwiększenie dokładności nawigacyjnej samolotu
•Zwiększenie świadomości sytuacyjnej pilota poprzez zastosowanie MFCD przedstawiającego przejrzystą sytuację taktyczną
•Zastosowanie drugiej radiostacji kompatybilnej z samolotami NATO
•Nowoczesna wizualizacja wskazań w kabinie (elementy GLASS COCKPIT)
•Możliwość cyfrowej rejestracji zobrazowania celownika IŁS-31 i widoku z kabiny
•Zwiększenie niezawodności i zmniejszenie kosztów eksploatacji
•Elastyczność projektu dająca możliwość dalszej rozbudowy i integracji standardowych produktów poprzez zastosowanie otwartej architektury, modułowej konstrukcji, zapasu pamięci i prędkości obliczeniowych
•Możliwość planowania misji za pomocą stacji MPS (max. 30 planów lotu), rejestracji obrazów video (kamera, MFCD), audio i komunikacji za pomocą Mux-Bus (do 240 min.) oraz analizy polotowej od 1-4 samolotów jednocześnie.
•Obsługa nowych systemów po szynie MIL-BUS

PODSUMOWANIE REALIZOWANEGO AKTUALNIE PROGRAMU
•Doposażenie obejmie 16 samolotów MiG-29 (13 bojowych MiG-29 i 3 szkolno- bojowe MiG-29UB) z jw. Mińsk Mazowiecki.
•Program doposażenia rozpoczął się w sierpniu 2011 roku, prace przygotowawcze w WZL-2 S.A. zaczęły się dwa lata wcześniej.
•Obloty prototypu doposażonego samolotu MiG-29 w wersji bojowej planowane są na styczeń i luty 2013 roku.
•Obloty prototypu doposażonego samolotu MiG-29UB (szkolno-bojowy) planowane są na listopad i grudzień 2013 roku.
•Całkowite zakończenie programu i wprowadzenie do użytku 16 doposażonych samolotów MiG-29 planowane jest na lipiec 2014 roku.

PROPOZYCJA II ETAPU DOPOSAŻENIA SAMOLOTU MiG-29
Zakres kolejnego etapu doposażenia obejmowałby zabudowę następujących dodatkowych systemów i urządzeń:
•Wyświetlacz przezierny HUD
•Drugi wyświetlacz ciekłokrystaliczny MFCD 8”x6”
•Interrogator IFF
•System DATA LINK
•Awaryjny sztuczny horyzont ADI
•System HOTAS (sterowania systemami z DS i DSS)
•Interfejsy sprzęgające stację radiolokacyjną NO-19 i systemy uzbrojenia z nowymi systemami

PROPOZYCJA III ETAPU DOPOSAŻENIA SAMOLOTU MiG-29 (WERSJA MAKSYMALNA)
III etap doposażenia samolotów MiG-29 obejmowałby zabudowę lub modernizację następujących dodatkowych systemów
•Zabudowę nowej (np. APG-68) stacji radiolokacyjnej lub głęboką modernizację stacji NO-19 pod kątem wykorzystania zachodnich środków bojowych
•Zabudowę nowego (np. AN/ALR-94) systemu ostrzegania przed opromieniowaniem lub modernizacja istniejącego SPO-15 (Ł006)
•Zabudowa nahełmowego systemu wskazywania celu HMCS
•Możliwość zabudowy zachodnich środków bojowych np. AIM-9X SIDEWINDER, AIM-120C-5 AMRAAM, AGM-65G2 MAVERICK
Avatar użytkownika
Marek_1452
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 556
Dołączył(a): 23 listopada 2012, 13:03
Lokalizacja: Katowice

Re: Polskie MiGi-29A po modernizacji. Śmiercionośne maszyny

Postprzez PN » 22 listopada 2013, 10:16

Na dzień dzisiejszy mamy 4 szt. po modernizacji.
67, 54, 89 i 38. Do końca roku ma wrócić 111.
PN
Członek EPKT Spotters
 
Posty: 300
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 19:31
Lokalizacja: Udetfeld


Powrót do Lotnictwo wojskowe...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron