Oblot samolotu, oznaczonego jako British Single Seat (BS) nr 116, który kilka tygodni temu przeszedł pierwszy rozruch silników (Pierwszy Typhoon z 3. transzy gotowy do lotu, 2013-11-05), miał miejsce w zakładach BAE Systems w Warton. Pilotem był Nat Makepeace. W porównaniu ze starszymi Eurofighterami, pochodzącymi z 1. i 2. transzy dostaw, BS116 ma kilka modyfikacji konstrukcyjnych, które znacznie zwiększają jego zdolności bojowe.
Jedną ze zmian widocznych na pierwszy rzut oka są niewielkie pokrywy na kadłubie, pod którymi znajdują się okucia służące do zabudowania konforemnych zbiorników paliwa na przejściu skrzydło-kadłub. Dzięki nim zasięg samolotu znacząco wzrasta. W dodatku na belkach pod skrzydłami i kadłubem, używanymi poprzednio do przenoszenia dodatkowych zbiorników nafty, można podwiesić dodatkowe uzbrojenie, o większej masie. Kolejną nowością jest umożliwienie awaryjnego zrzutu paliwa ze zbiorników konforemnych w razie konieczności awaryjnego powrotu do bazy i zmniejszenie w ten sposób masy całkowitej samolotu, zamiast zrzucania uzbrojenia lub zbiorników nafty.
Struktura nosowej części kadłuba BS116 została przekonstruowana. Zabudowano w niej nowe elementy instalacji elektrycznej, układu chłodzenia i awioniki, przygotowując w ten sposób do zabudowania nowego radiolokatora z anteną fazowaną E-Scan. Jak informuje producent, tym samym czasie zmodyfikowano kolejnego Typhoona, także przystosowując go do zabudowania E-Scan. Obecnie samolot ten przechodzi w Warton próby przed pierwszym lotem.
Kolejną nowością jest przystosowanie instalacji płatowcowych BS116 do zabudowania światłowodowych szyn danych i szerokopasmowych łączy informacyjnych, które pozwolą na przenoszenie nowych rodzajów uzbrojenia, wymagających transferu dużej ilości danych w krótkim czasie.
Obecnie prowadzone są także inne programy, które mają zwiększyć zdolności bojowe Typhoon. Pod koniec listopada rozpoczęto szeroko zakrojone próby w locie związane z integracją pocisków manewrujących MBDA Storm Shadow.
W ramach kontraktu dotyczącego Transzy 3A, podpisanego w 2009, kraje partnerskie konsorcjum Eurofighter GmbH zamówiły łącznie 112 samolotów. Są one przeznaczone dla wojsk lotniczych Hiszpanii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch. Dotychczas dostarczono 400 Eurofighterów (400. Eurofighter, 2013-12-05).
źródło: altair.com.pl